Çiğdem Yılmaz- Ölümlü kazalara karşın skuterlarda ne kural tanıyan var ne de kontrol. Antalya’da 2 kişinin vefatının akabinde dün skuterların en çok kullanıldığı bölge olan Kadıköy’de birkaç saat içinde birçok ‘kural tanımaz’ görüntü ile karşılaştık. Skuterlar yasak olmasına rağmen hem yaya yolu olan kaldırımlarda hem de karayollarında kullanılıyordu. Üstelik birçok kullanıcı yasak olmasına karşın skutera 2 kişi binmişti. Skuter kiralayanların ortasında ne kask ne de dizlik takan vardı. Son 10 ayda en az 9 skuter kullanıcısı kazalarda hayatını kaybederken, onlarca skuter kullanıcısı da mevtten döndü. Milliyet’e konuşan uzmanlar skuter kullanımının riskli olduğuna dikkati çekerek, kontrollerin artırılmasını gerektiğini, skuter ve gibisi araçlar için de bisiklet yolunun kural olduğunu söylüyor.
Sürücülere eğitim verilmeli
İstanbul Ticaret Üniversitesi Ulaştırma Sistemleri Uygulama ve Araştırma Merkezi Müdürü Prof. Dr. Mustafa Ilıcalı, skuterların ulaşıma ve etrafa kıymetli katkılar sağladığını lakin kaza durumunda kollayıcı önlem olmaması nedeniyle vefat oranının yüksek olduğunu belirtti. Ilıcalı, “Karma trafikte 50 kilometrenin altında skuter kullanılmasına müsaade veriliyor fakat bu yolların da kesinlikle elektronik kontrol sistemiyle denetlenmesi gerekiyor. Kısa vadede, belediyelerin ve ilgili ünitelerin bunlara uygun bağımsız yollar oluşturması gerekiyor. Bir de skuter kullanıcılarının rastgele bir sorumluluğu yok. Trafik bilgisi var mı, rastgele bir eğitimi var mı bununla ilgili düzenleme yapılması gerekiyor. Skuterın bir elektrikli motor olmasına karşın plakası yok. Trafiğin içinde öbür araçlarla birlikte hareket ediyor. Trafiğe çıkmaları açıkça risk. İki kişi asla binemez.
Yaş sonu belirlenmiş lakin yaş hududuna da uyulmuyor. Skuterın bir elektrikli motor olmasına karşın plakası yok. Bu önlemlerin bir an evvel alınması gerekiyor” diye konuştu.
Yönetmelik yetersiz
Yol ve Sürüş Güvenliği Uzmanı Yiğit Dedeoğlu, Elektrikli Skuter Yönetmeliği’nin hizmeti sağlayanlara çeşitli sorumluluklar yüklese de kâfi olmadığına değinerek şu tespitleri sıraladı: “Örneğin kask, dizlik üzere ekipmanların kullanılması konusunda uyarmak yetki sahiplerinin sorumluluğunda ama zarurî olmadığı için yaptırım uygulandığını görmek pek mümkün değil. Mevzuatta 16 yaş sonu olmasına rağmen çok küçük yaşta kullanıcıları var. Skuter şoförleri, temel trafik kurallarını, başka araçların dinamiklerini bilmeli ve onlar tarafından fark edilebilir olup olmadığının farkında olmalıdır. Bu yüzden ehliyet sınıflarından en az birine sahip olma şartı getirilmesi ve scooterlara özel bisiklet yolu koşul.”
Ters trafik önerisi
Güvenli Sürüş Teknikleri Uzmanı Gürsel Yeğenoğlu, “Özellikle trafiğin aktığı noktalarda kesinlikle skuterlar için aykırı çizgi uygulaması yapılması gerekiyor. Bir taraf gelirken, bir taraf gidecek. Skuterlar akan trafiği görecek. Güzergahların turuncuyla boyanıp, skuterlara en az 1 metrelik bir bölge ayarlanmalı” dedi.
10 ayda 9 can
Ersin Lastikçi, Alperen Efe Kadiroğlu, Ümit Ertem, Esen Keskin (Adana)
Mahmut Yağız Balcı, Ada Kayahan, Farzan Parsaei (Antalya)
Dilara Gül (İstanbul)
Ezgi Alya Yiğit (Gaziantep)
Bakan Karaismailoğlu: Tedbirleri artıracağız
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu, katıldığı TV programında skuter konusunda yönetmelik çıkarttıklarını lakin kullanıcıların
kurallara uymadıklarını söyledi. Karaismailoğlu, şöyle devam etti:
“Bu araçların kullanılması kaçınılmaz. Bizim çıkardığımız yönetmelik doğrultusunda şoförler kurallara uyarsa bir badire çıkmayacaktır. Lakin kullanıcıların uymadığını görüyoruz. Doğal ki bu bahiste eksiklerimiz varsa tamamlayacağız. Kullanım yanlışlarını görüp tamamlayarak devam edeceğiz. Önlemleri artırmak zorundayız, artıracağız.”