AFAD’ın Pilot İl Kahramanmaraş için 2020 Yılında Hazırladığı İl Afet Risk Azaltma Planı Yeniden Gündem Oldu

Gazeteci Sefa Uyar Twitter hesabından Afet ve Acil Durum İdaresi Başkanlığı (AFAD)’ın birinci olarak pilot vilayet Kahramanmaraş’ta 2020 yılında hazırlamış olduğu Vilayet Afet Risk Azaltma Planı hakkında konuştu. Rapora göre Kahramanmaraş’ın Arap, Afrika ve Anadolu levhalarının birbirleriyle kenetlendiği zonda yer aldığı aktarılmıştı. Öbür yandan “suskun kalan Doğu Anadolu Fayı’nın batı kısmının Kahramanmaraş için büyük bir risk oluşturduğu” belirtilmişti.

İşte rapordan dikkat çeken başlıklar…

AFAD 2020 yılında hazırladığı raporda Kahramanmaraş için risk oluşturan durumları açıklamıştı.

Gazeteci Sefa Uyar’ın Twitter hesabından yaptığı paylaşımda AFAD’ın Maraş için hazırladığı rapordan kimi başlıklar dikkat çekti.

Raporu daha evvel haberleştirdiğini belirten Uyar, tekrar bir özet niteliğinde paylaştığı flood’da muhtemel sarsıntı uyarısı yapıldığını belirtiyor.

Raporda öncelikle bölgenin diriliğini koruyan Doğu Anadolu Fayı ile Meyyit Deniz Fayı’nın tesirinde olduğunun altı çizildiği görülüyor. Yanı sıra Bu faylarda 200 yıllık güç birikim ve sismik olarak hayli yüksek bir potansiyel tehlike olduğu da belirtilmiş.

“Yerleşmelerin büyük çoğunluğu çok zayıf yerler üzerinde olması, kaygıyı daha da kuvvetlendiriyor.”

AFAD Kahramanmaraş’ı pilot vilayet olarak aldığı raporda binaların inşa edildiği yerlerin ve başka yerleşim yerlerinin zayıf taban olduğunu da vurguluyor. Ayrıca Olası bir sarsıntıda can ve mal kayıplarını en aza indirmek için meskun alanlarda taban etütlerinin detaylı olarak yapılması ve tehlikeli zonlardaki yapıların tahliyesi zorunlu olarak açıklıyor.

Başta Pazarcık olmak üzere ilin büyük kısmının mümkün bir zelzeleden neredeyse büsbütün etkileneceği varsayım edilmiş.

Uyar’ın incelemelerine nazaran Maraş için sarsıntı ile karşı karşıya kaldığında taban şartlarının sıvılaşmaya müsait olması, Kartalkaya Barajı’nın tehdit oluşturabilecek öge olması, yapı stoğunun makus olması, çok katlı binaların ağırlaşması, kentin 3 ana girişindeki ulaşımın köprülerle sağlanması ve imal yılı eski olan köprülerin dezavantajı nedeniyle büyük bir yıkım oluşabileceği aktarılmış.

Raporda belirtilen “suskun kalan Doğu Anadolu Fayı’nın batı kısmının Kahramanmaraş için büyük bir risk oluşturduğu” ibaresi 2 sene sonra gerçekliğe kavuştu.

Uyar, raporda muhtemel zelzeleye karşı tüm ikazlar, tespitler ya da eksiklikler belirtilmesine karşın neden tedbir alınmadı, diye ekledi.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir